Ga jij internationaal met je onderneming en je producten en/of diensten in andere landen aanbieden? Gefeliciteerd met deze spannende, grote stap! Voordat je jouw internationale doelgroep gaat aanspreken, is het belangrijk dat je je van een aantal zaken bewust bent. Je doelgroep in het ene land kan namelijk totaal anders zijn dan je doelgroep in het andere land. Het is belangrijk dat je hier voldoende aandacht voor hebt. Ben je benieuwd hoe je hier het beste mee omgaat? Je leest de beste tips in dit blog.
Maak de vertaalslag naar de lokale doelgroep
Zorg dat je per land duidelijk hebt wie je doelgroep is, waar je doelgroep zich bevindt en waar de doelgroep zich mee bezighoudt. Let er hierbij op dat de online kanalen per land enorm in populariteit kunnen verschillen. Doe hier dus gedegen onderzoek naar. Zorg er verder voor dat je een vertaalbureau inschakelt wat kennis heeft van marketing, zo zorg je ervoor dat jouw boodschap op de juiste manier vertaald wordt. Verder doe je er goed aan om mensen in het land waar je gaat starten op te nemen in je marketingteam, dit kun je ook doen door ZZP’ers in te huren. De mensen in je marketingteam kunnen vervolgens met hen sparren over diverse campagnes, kanalen en content planningen. Door deze stap te zetten, voorkom je ook dat je lokale bevolkingen beledigt met uitingen die hier iets heel anders betekenen dan daar.
Stroomlijn de interne communicatie en taakverdeling
Wanneer je onderneming internationaal gaat, betekent dit dat je team uitbreidt. Ook op marketingvlak is dit het geval. Voorkom problemen en zorg dat er een duidelijke taakverdeling is. Zorg dat iedereen weet wie waarvoor het aanspreekpunt is, wie welke taken oppakt en probeer de lijntjes zo kort mogelijk te houden. Een goede interne communicatie doet wonderen voor je (internationale) succes als ondernemer.
Denk aan offline
In Nederland focussen veel ondernemers zich op online marketing. Vergeet echter niet dat offline marketingcampagnes via traditionele media, zoals print, TV of radio, ook erg goed werken. Ook kun je in sommige landen met persberichten een effectieve strategie realiseren.
Een goed begin is het halve werk
Zorg er, voordat je je gaat richten op de markt in een specifiek land, voor dat je gedegen marktonderzoek doet. Onderzoek de verschillende stakeholders op de markt, kijk naar de recente ontwikkelingen en trends en onderzoek goed welke marketingcampagnes al succesvol zijn in het bereiken van jouw doelgroep in dit land. Zo kun je ontdekken welke tools je het beste kunt inzetten.