4 manieren om je in de horeca van de massa te onderscheiden

In Amsterdam staan we bekend om onze fantastische horecagelegenheden. Op vrijwel elke hoek is wel een horecazaak te vinden. Van kroegen tot restaurants. Werkelijk alles is te vinden. Dat betekent echter ook dat het voor horecaondernemers erg lastig is om zich van de massa te onderscheiden. Er is veel concurrentie en veel restaurants serveren dezelfde soort producten. Hoe zorg je er dan voor dat jij meer gasten aantrekt dan je grootste concurrent? Dat is geen eenvoudige opgave. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je dit kunt realiseren. In dit artikel zetten we een aantal van die manieren op een rij. 

Aantrekkelijke omgeving 

Het is verstandig om in de uitstraling van jouw onderneming te investeren. Dit kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het interieur, maar ook aan het gebruik van unieke apparatuur. Denk bijvoorbeeld aan de barkoelkasten van Horecagemak.nl. Hiermee kun je eenvoudig drankjes en wijn tentoonstellen aan de gasten. Dit zorgt niet alleen voor een sfeervolle uitstraling, maar moedigt gasten ook nog eens aan om impulsaankopen te doen en meer drankjes te kopen dan dat ze anders zouden doen. 

Denk niet alleen aan de binnenkant van jouw horecagelegenheid, maar zorg er ook voor dat er al iets van deze sfeer zichtbaar is aan de buitenkant. Dit maakt dat passanten sneller een kijkje binnen zullen nemen. 

Gebruik lokale producten 

Gasten hechten steeds meer waarde aan duurzame ingrediënten. Je kunt jezelf dan ook onderscheiden van de rest door vooral lokale producten in te kopen. Denk bijvoorbeeld aan ingrediënten die je bij de plaatselijke boer haalt. Deze producten vragen misschien wel om een grotere investering, maar bieden ook meer kwaliteit. 

Overtref de verwachtingen 

De klant is koning. Het is belangrijk dat je hier ook extra aandacht aan besteedt. Probeer niet alleen het minimale te bieden, maar overtref de verwachtingen. Dit effect kan al met de kleinste dingen behaald worden. Bijvoorbeeld door bij de koffie ook een zelfgemaakte koek of cake te serveren of wat borrelnootjes bij een drankje te geven. Dit is een manier om voor meer gezelligheid te zorgen en het imago van je bedrijf te verbeteren. Door de verwachtingen regelmatig te overtreffen, zorg je ervoor dat gasten altijd met een goed gevoel naar huis gaan en hier ook over blijven spreken. Die mond-tot-mondreclame is goud waard. 

Maak slim gebruik van social media 

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Dit zijn dan ook onmisbare kanalen om nieuwe gasten aan te trekken. Deel bijvoorbeeld leuke acties en foto’s online in de hoop dat deze berichten gedeeld worden of dat mensen hierin getagd worden. Op die manier zorg je voor meer naamsbekendheid. Overdrijf het ook niet. Het is niet nodig om op tien verschillende kanalen tegelijkertijd aanwezig te zijn. Concentreer je liever op twee à drie belangrijke kanalen waar jouw specifieke doelgroep op te vinden is. Zorg er liever voor dat deze goed onderhouden worden, dan dat je dit bij tien kanalen slechts half kan doen.